A lóvasúttól a CAF-ig – 130 éves a debreceni tömegközlekedés
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.03.12. 08:08 | Frissítve: 2014.03.13. 08:55
Debrecen – A villamosközlekedés őskorában minden járművet címer ékesített, és saját neveket is viseltek. A szerteágazó és népszerű hálózat eredményeként volt olyan időszak, amikor hét villamosvonal szolgálta a cívisváros utazóközönségét.
A mai 2-es vonal elkészülte és az évfordulók alkalmából a Méliusz Könyvtár Központi Könyvtára is a villamosok múltjával foglalkozó kiállítással kedveskedik a járműbarátoknak és a helytörténet iránt érdeklődőknek. A hónap végéig megtekinthető tárlaton könyvek, cikkek, fényképek, valamint makettek és videók mutatják be a változásokat.
Debrecenben 1884-ben indult a gőzvontatású vasúti közlekedés, mégpedig elsőként az Osztrák–Magyar Monarchiában – idézi fel a kezdeteket a DKV Zrt. honlapjának összefoglalója. A korabeli forgalom érdekében a város Berger Henrikkel, Kola Jánossal és Altmann Ignáccal kötött szerződést lóvasút létesítésére, még 1881. júniusában. A vállalkozók kötelesek voltak a pályaudvartól a Nagyerdőig (a mai gyógyfürdőig) kiépíteni a vonalat két elágazással.
Az első elágazást a Nagy-Czegléd utcán (a mai Kossuth utcán) a színházig hozták létre, a másodikat a mai Bem tértől a Füredi úton az István Gőzmalomig (a mai Malomparkig). Az alig több mint két hónap alatt megépített pályán október első napján már meg is tartották a műtanrendőri bejárást, a személyforgalom pedig 1884. október 2-án 12.45 órakor kezdődött meg. A menetdíj a város határozata alapján felnőtteknek 10 krajcár volt (I. osztályon 15), gyerekeknek pedig feleannyi.
Az építő vállalkozók és a város vezetői 1887. január 1-jén létrehozták a Debreczeni Helyi Vasút Részvénytársaságot, 3000 darab 100 forintos részvénnyel, s. a forgalmat három mozdonnyal indították meg. Ezek a korabeli szokásnak megfelelően nevet kaptak: Debreczen, Nagyerdő és István Malom. A közönség megkedvelte a kisvasutat, így hamarosan üzembe lépett a „Hortobágy” és a „Csokonai” is.
A villamospálya építése 1910-ben kezdődött, miután a Villanygyárnak nevezett üzem is megkezdte a működését 1908. október 2-án. A villamosközlekedés avatásának napja 1911. március 16-án köszöntött be. Az interneten is fellelhető képeslap- és fotómásolatok tanúsága szerint a régi kocsik még igencsak távol álltak a mai CAF-villamosoktól, hiszen az oldalfalukat függöny alkotta, a járművezetőknek pedig állniuk kellett. Később rácsos ajtajú, fapados, összekapcsolt kocsik is közlekedtek, és természetesen a retró korszakból is sokan emlékeznek a helyi gyártású „Bengálikra”.
A könyvtár tárlata az egyes villamosvonalakról és azok megannyi módosításairól is alapos leírásokkal szolgál. Az egyes villamos a mai vonalon, a Nagyállomás és a Nagyerdő között járt. A többi pályán alapvetően a kettes villamos a Nagy- és a Kisállomást kötötte össze, a hármas pedig a gyógyfürdőtől vitte Pallagra az utasokat. A négyes villamosok a városháza és a Vágóhíd utca között közlekedtek, az ötösökkel pedig az Aranybikától lehetett eljutni Nyulasig. A hatos villamos az Aranybika és a Köztemető között járt, míg a hetes a gyógyfürdőtől a tüdőklinikáig.Az első vonalfelszámolás 1970. március 31-én történt, ekkor a pallagi és a tüdőszanatóriumi járatokon szűnt meg a villamosközlekedés. A végrehajtott korszerűsítések ellenére 1971-ben megszűnt a villamosforgalom a 6-os számú vonalon, hiába volt a lakosság és a Göcs-dolgozók széleskörű tiltakozása, a két vágányúsítás támogatása. 1973 szeptember 29-én az 5-ös villamos szűnt meg, majd 1975. június 23-án a négyes is.
A történeti dokumentumokból természetesen nem hiányozhatnak a Ganz–Hunslet-villamosainkkal kapcsolatos anyagok sem (melyekből sehol máshol nem fut ilyen a világon), valamint a mai kettes vonal kiépítésének relikviái sem. A tárlat érdeklődői mindemellett maketteket is tanulmányozhatnak, sőt olyan fotót is láthatnak, amiből kiderül: annak idején a leselejtezett villamoskocsikat óvodáknak adták, hogy azokban is játszhassanak a gyerekek. Egy ilyen felvételen az Ispotály Utcai Óvoda parkjában pompázik egy csodás jármű.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)