A 106-os vasútvonalat ünneplik Debrecenben
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2011.01.28. 07:46 | Frissítve: 2011.01.28. 07:46
Debrecen - Száz éves a Debrecen–Sáránd–Nagykereki vasútvonal. A mellékvonal egykoron egészen Nagyváradig ért el.
A Debrecen–Sáránd–Nagykereki vasútvonal a MÁV 106-os számú, nem villamosított, egyvágányú 53 kilométer hosszú mellékvonala. A vasútvonalat egykor Nagyváradig építették ki, ám a trianoni békeszerződés elcsatolta a vonal végét. A kialakult államhatárok közötti rövid vonalszakaszt az elbontása után a mai napig nem építették újra.
Debrecen és Nagyvárad között közvetlen vasúti összeköttetés 1911-1920, illetve 1940-1944 között, mindösszesen tizenhárom évig létezett. A vasútvonal megépítése több lépcsőben történt, az első szakaszt már 1894. december 8-án átadták Debrecen és Derecske között. A vasutat tovább kívánták építeni egészen Nagyváradig, de a nyomvonal kijelölésénél a helyi és közigazgatási érdekek miatt viták kerekedtek. Végül az építtető társaság a települések igényeit is figyelembe véve megállapodtak a MÁV-val, hogy Derecskétől Konyár, Pocsaj, Esztár, Kismarja, Nagykereki, Kisszántó-Nagyszántó települések érintésével épül tovább a vasút a MÁV fővonal biharpüspöki állomásáig. Biharpüspökitől Nagyváradig a hév vasút úgynevezett "Peage" szerződéssel használhatja fővonalat egészen Nagyváradig. Az előmunkálatok, a nyomvonal pontos kijelölése, a Debrecen-nagyváradi HÉV Rt. megalakítása, sikeres részvényjegyzések lebonyolítása és a tényleges építkezés több mint másfél évtizedig tartott. A vasútvonal átadása a közforgalomnak teljes hosszban Debrecentől Nagyváradig 1911. január 28-án történt meg.
Az átadás századik évfordulóján, 2011. január 28-án, délután 2 óra után pár perccel a debreceni Nagyállomás előtt megemlékezést tartanak az érintett vonal parlamenti képviselői, polgármesterei, utasai, MÁV-dolgozói és a vonal vasútbarátai. 15 órakor egy ünnepi szerelvény is indul Debrecenből Nagykerekibe.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)