35 éves a trolibusz-közlekedés Debrecenben
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2020.07.02. 13:05 | Frissítve: 2020.07.02. 13:05
Debrecen - Az első trolibuszjárat 1985. július 2-án indult el Debrecen utcáin.
35 éves a trolibusz közlekedés Debrecenben. 1985. július 2-án indult el az első trolibuszjárat városunkban, ezért a DKV közösségi oldalán felidézik, milyen típusú trolibuszok rótták Debrecen utcáit ezalatt a 35 év alatt.
A ZIU-9 típusú trolibuszok 2007-ig közlekedtek menetrendszerűen (Fotók: DKV/Gara Kálmán archívumából)
Az első trolibusz-vonal kiépítését a város 15 éves fejlesztési koncepciójához igazodva 1978. december 31-ei határidővel tervezték. A trolibusz a megszűnt 6-os villamos vonalán, az akkori Tótfalusi tér és a Köztemető főkapu között járt volna. A városi fejlesztési tervek összehangolásánál azonban későbbre tolták ennek megvalósítását.
Az első trolibuszjárat ünnepélyes avatása 1985. július 2-án történt meg. A vonal a 2-es járatszámot kapta, a 3-as számú trolibuszvonalat pedig 1988. október 3-án helyezte üzembe a DKV. A közlekedési vállalat akkor ZIU trolibuszokkal szállította az utasokat.
A Debreceni trolibuszok rekonstrukciója mintegy 20 évvel később történt meg. A DKV Zrt. felett a tulajdonosi jogokat gyakorló Vagyonkezelő Rt. Igazgatósága pályázatot írt ki 21 darab, kéttengelyes, részben vagy teljesen alacsonypadlós szóló trolibusz szállítására, amelynek egy része dízelaggregátoros önjáró üzemmódra is képes. A 2004. június 21-én, a Ganz Transelektro Közlekedési Részvénytársasággal kötött szerződésben a gyártó vállalta, hogy 2005. március 31-re első ütemben tíz Ganz Solaris Trollino 12 típusú járművet leszállít.
A trolibusz rekonstrukció I. ütemében megérkezett 10 darab jármű hivatalos és ünnepélyes átadása 2005. május 20-án történt meg. 2006 elején derült ki, hogy a trolibuszokat gyártó cég pénzügyi gondok miatt nem tudja teljesíteni a fennmaradó 11 trolibusz gyártását. A felszámolás alatt álló Ganz Transelekro Rt.-t a Ganz Skoda Zrt. vásárolta meg, aki 2007. november 28-ra leszállította a trolibusz rekonstrukció második ütemében a hiányzó, önjáró üzemmódra is alkalmas járműveket.
HOZZÁSZÓLÁSOK (1)
liceum
Épp ideje hozzákezdeni a hálózatbővítéshez, új jármű-beszerzéshez - mint ahogy azt Szegeden is teszik!