Tényleg ennyi ismerősöm van? Lapozzunk életünk virtuális könyvébe!
Szerző: Hegymegi Fanni | info@dehir.hu Közzétéve: 2017.04.17. 09:00 | Frissítve: 2017.04.18. 17:39
Debrecen – Tíz évvel ezelőtt még azt sem tudtuk, hogy mi az a Facebook, megosztás, hozzászólás. Néhány év alatt a Facebook sikeresen és észrevétlenül beköltözött életünkbe, és ezzel az ismerősök és ismeretlenek mindennapi gondolatai, problémái, boldog pillanatai sőt privát élete is.
Mi az a Facebook? Mennyi időt vesz el tőlünk? Miért vált megszokássá a használata? Milyen pozitív és negatív hatásai vannak életünkre? Mit szűrnek le a profilunkból? Hogy udvarolnak most a Facebook segítségével? Miért van szüksége vállalkozásunknak a Facebookra? Van Facebook etikett? Egyáltalán: mi értelme van ennek az egésznek?
Kezdjük az elején!
Magyarországon 2008. november 26-án indult el a Facebook, amit lassan nevezhetünk a "legtitkosabb" naplónknak, vagy akár életünk nyitott könyvének is. Amerikában egyébként 2004. február 4-én kezdte meg működését. Négy alapítója közül Mark Zuckerberg a legismertebb számunkra, aki a világ egyik legfiatalabb milliárdosává vált a kék testvérnek köszönhetően. Az elsődleges funkciók között az adatlap generálás szerepelt, illetve azokat az embereket tudták megjelölni, akikkel egy előadásra, kurzusra jártak. A Facebookot első körben csak a Harvard belső hálózatán tudták használni. Kezdetben középiskolások és egyetemisták körében volt népszerű, majd cégek is csatlakozhattak. 2006-ban pedig már minden olyan személy regisztrálhatott, aki rendelkezett saját e-mail címmel és betöltötte tizenharmadik életévét.
A jelen
Így jutott el hozzánk is a Facebook, ami a magyar mellett több mint száz nyelven elérhető már. Az én első posztom 2008. november 30-án jelent meg. Olyan, mintha tegnap történt volna: amikor megláttam az első cikkem alatti lájkot, iszonyatosan nagy önbizalmat kaptam akkor. Még nem is tudtam, hogy néhány év múlva majd az lesz a munkám egyik legfontosabb feladata, hogy meglegyen a napi egy poszt a Facebookon, hogy megfelelő módon legyenek beállítva a hirdetéseim, hogy lájkgyűjtést is szervezzek az oldalon és hogy videókkal, cikkekkel és jobbnál jobb fotókkal tegyem színesebbé vállalkozásomat. A Facebook nem kis feladat elé állítja használóit.
A saját adatlapunk
A megfelelő profilkép és borítókép kiválasztását követően bejelölhetjük rokonainkat, barátainkat, ismerőseinket. Persze, vannak olyan szülők, akik direkt nem jelölik be gyermeküket, meghagyva a srácok online szabadságát. De az ellenkezőjével is találkoztam már, ahol a szülők Columbóként nyomoztak a gyerek oldalán. Profilunk tartalmazhatja lakhelyünket, munkahelyünket, születésnapunkat, párkapcsolati státuszunkat, illetve ismerőseinket, csoportjainkat és a követett oldalakat is, amelyek sokat elárulnak rólunk felhasználói szokásainkról.
Adataink védelme
Profiljaink védelmét ezért sem szabad figyelmen kívül hagynunk. A profilkép, a borítókép, az ismerősök listája, a posztok, a lájkok, a hozzászólások mind fémjeleznek minket. Persze, csak abban az esetben, ha nyilvánossá tesszük adatlapunkat. Sokan nem tudják, de adataink láthatóságát szabályozhatjuk. Beállíthatjuk, hogy kik léphetnek velünk kapcsolatba, kik láthatják posztjainkat és kik azok az emberek, akiket szeretnénk letiltani. A szomorú tény az, hogy amit egyszer kitettünk a Facebookra, az a hírfolyamban még megjelenhet, így nem garantált a tartalom törlése. Érdemes jól meggondolnunk, mi az, amit nyugodt szívvel megosztunk a nagyközönséggel és mi az a tartalom, amit évek múlva már nem tennénk ki az oldalunkra.
Tényleg ennyi ismerősöm van?
2008 óta szinte mindenkinek volt már ideje arra, hogy bejelölje azokat az embereket, akiket közel éreznek magukhoz, vagy bejelöljék esetleg őt, de még ma is van olyan funkciója a Facebooknak, ami segít nekünk az emberek felkutatásában. Ez a kit ismerhetek rész, ahol olyan embereket dob fel a Facebook, akit esetleg ismerőseink között szeretnénk látni. Az ismerősök jelöléseivel csupán annyi a baj, hogy az idővonal felnyitásánál sok esetben akár ismeretlen, vagy kevésbé ismert Facebook ismerősünk posztját láthatjuk, ami nem biztos, hogy érdekel minket. Emiatt érezhetjük azt, hogy a Facebook csak az időnket rabolja. Bár akadnak olyanok is, akik számára a kikapcsolódás megtestesítője. Ezért kell odafigyelnünk arra, ki az, akinek az élete tényleg érdekel és ki az, akivel eddig csak egyszer találkoztunk életünkben és nem érdekel a posztolása. Ezeket a szabályozásokat elvégezhetjük az adott ember profiljánál, leállítva a követést.
Képek, videók, posztok
Képeket, videókat, állapotokat oszthatunk meg ismerősökkel, privát csoporttal, vagy tehetjük mindezeket nyilvánossá. Várjuk a lájkokat, hozzászólásokat, persze előtte effektekkel javíthatjuk a fotók minőségét. Fontos a poszthoz tartozó leírás is, amelyhez érzelem-, vagy hangulatjelek is dukálnak, érzékeltetve a posztoló lelkivilágát és hangulatát. Ilyen például a szeretettnek érzi magát, szomorú, vagy éppen ünnepi hangulatban van életérzés.
Csoportok a Facebookon
Rendeződhetünk csoportokba is, ahol közös érdeklődési körökbe tartozó embereket gyűjthetünk össze. Lehet a téma akár sporttal, színházzal, étteremmel kapcsolatos. Mindenki írhat, kérdezhet az adott csoportban és tanulhatnak is egymástól. Nyelvtanfolyamokat indító, ruhákat forgalmazó, edzésterveket összeállító csoportokhoz csatlakozhatunk, ahol megkaphatjuk a kellő motivációt céljaink eléréséhez. Nekünk is van lehetőségünk csoport generálására. Ha ezt mi tesszük, meghívhatjuk ismerőseinket, tartalmat tölthetünk fel és mi is kezelhetjük saját csoportunkat nap mint nap.
Névjegyzék
Ezzel a funkcióval biztosan sokan találkoztunk már. A Facebookos névjegyzéknek köszönhetően nem kell már keresnünk a javaslatok között. Minden olyan ember Facebook profilját feldobja nekünk a program, aki megtalálható telefonkönyvünkben. Ehhez csak annyit kell tennünk, hogy engedélyezzük a Facebooknak, hogy hozzáférjen névjegyzékünkhöz.
Ismerősök a közelben
Összejöhetsz a barátaiddal! Ezzel a felszólítással indíthatjuk el a Facebook „ismerősök a közelben” nevezetű funkcióját. Ehhez csupán be kell kapcsolnunk a helyadatelőzmények funkciót, így láthatóvá válik számunkra, hogy éppen ki hol tartózkodik, melyik városban van jelenleg, vagy éppen hova utazik. A legfontosabb feladata az, hogy könnyebben szervezzünk találkozókat. Biztonsági beállítási lehetőségünk itt is van, én mégis biztonságosabbnak érzem a messenger használatát találkozók leszervezésénél.
Munkahelyi és Facebook
Biztos vagyok benne, hogy mindenkivel megtörtént már, hogy elkalandozott az oldalon, nézegetve az ismerősök képeit, vagy éppen cikkeket olvasott, vicces videókat nézegetett. A tíz percből egy óra lett és ilyenkor azt sem tudjuk, hogy hozzuk be a lemaradást. A munkahelyi facebookozás korlátozására is figyelnek a munkaadók, elkerülve az esetleges konfliktusokat. Tartsuk tiszteletben mi is munkánkat, és figyeljünk oda arra, hogy a napi feladataink elvégzésében is hatékonyak tudjunk maradni.
Így udvarolnak a Facebookon
Mostanra eljutottunk oda, hogy többen emojik és gif-ek használatával fejezik ki érzelmeiket. Ezzel egyébként nincs gond, hiszen a kommunikációs szokások változnak. Lehet, hogy megkönnyíti a fiatalság helyzetét a Facebook által varázsolt álarc, ami egyszer úgyis leesik, ha komolyra fordulnak a dolgok és erősödnek az érzelmek. A lényeg továbbra is az, hogy a Facebook profilunkból hozzuk ki a maximumot, megmutatva saját magunkat és az igazi arcunkat, hazugság, átverés és érzelmekkel való viccelődés nélkül.
Magánéletünk az online platformon
A Facebook a kapcsolatokat sem kíméli. Nem egy féltékenységi jelenet kiváltója volt „a nagy kék testvér”, de tudatos használattal elkerülhető a kellemetlenség. A közösségi média segítségével sok mindent megtudhatunk egymásról, de érdemes megtalálni az arany középutat, ahol a virtuális mellett a valós életre is koncentrálunk, megélve a jelen apró és szép pillanatait. A Facebookon bemutathatjuk a világnak új szerelmünket, kitehetjük az eljegyzési képünket, megoszthatjuk esküvőnk legszebb pillanatait, vagy éppen születendő gyermekünk első fotóját. A Facebook posztok kronológiai sorrendje megmutatja életünk különböző szakaszait, felhívja a figyelmünket, kivel mióta vagyunk már ismerősök és arra is figyelmeztet, hogy éppen kinek a születésnapját ünnepeljük. A gyorsaságra és kényelemre is figyelnek a programozók, ezért egy kattintással már küldhetővé válik a „boldog születésnapot” üzenet is. Pozitívuma, hogy számszerűsíthetjük a köszöntőket. Pontos adatot kapunk ismerőseink számáról és el tudjuk magunkat helyezni a népszerűségi skálán, figyelembe véve a képeinket lájkolók és a követőink számát. Már ha éppen ezek reális adatoknak bizonyulnak számunkra.
Bloggerek, vloggerek és sztárok
A fanatikus Facebookosok életük minden pillanatát megosztják velünk, legyenek akár blogot vezető bloggerek, videókat készítő vloggerek, vagy híres világsztárok. Csalóka is lehet ez a világ, mert nem biztos, hogy minden olyan csillogó, makulátlan és irigylésre méltó, mint amilyennek mutatják. Persze, ez a virtuális élet nem minden esetben rossz, hiszen nagyon sok hasznos információhoz is juthatunk értékes posztokat olvasva. Ilyenek például a tutorial bejegyzések, vagy motivációs írások, amelyek segítenek minket abban, hogy minél jobbak legyünk a magánéletünkben, a munkánkban, a sportban, a mindennapokban. Egyik oldalról erőt adhat, hogy lehet így is. Másik oldalról viszont elgyengíthet, ha arra gondolunk, vajon mi mikor jutunk el olyan gyönyörű helyre, vagy mikor ülnk majd olyan méregdrága autóba, mint az a tökéletesnek mutatott pár, akik úgy néznek ki, mintha egy filmből léptek volna ki... Nyilván arra törekedjünk, hogy inkább a pozitív irányba lendüljünk, és elérjük azokat a vágyainkat, álmainkat, amelyekért egy életen át dolgozunk.
Vállalkozók a Facebookon
A Facebook segítséget jelent minden olyan cégvezetőnek, aki szeretné megismertetni vállalkozását, szeretné reklámozni termékeit, forgalmat növelve ezzel saját cégének. Különböző marketingeszközök segítségével akár több tízezres követőkre és vásárlókra tehetünk szert. A Facebookon létrehozhatjuk vállalkozásunk adatlapját, amit összekapcsolhatunk saját profilunkkal. Az első feladataink között szerepel lájkolók és követők szerzése, amit ismerősök invitálásával és hirdetések indításával érhetünk el. Ha szeretnénk mélyebbre ásni, a Google segítségével rátalálhatunk azokra az oldalakra, amelyek segítenek a Facebook kampány megtervezésében és levezénylésében. Emellett érdekes cikkekkel és videókkal dobhatjuk fel oldalunk tartalmát, amit más közösségi platformon is megoszthatunk, (instagram, pinterest, LinkedIn, Google+, youtube) törekedve a tömegek bevonzására.
Felhasználói szokások
A Facebookon védettnek érezhetjük magunkat, pedig ez az a platform, ahol esélyt adunk arra, hogy idegenek véleményt formáljanak rólunk, ahol belájkoljuk azt, ami tetszik nekünk, bejelöljük azt az embert, akit ismerünk. A Facebookon rányomunk a going gombra, ha részt akarunk venni egy eseményen, és ez az a platform is, ahová előszeretettel kitesszük a nyaralással kapcsolatos képeinket, jelezve országnak-világnak, hogy nem vagyunk otthon, üres a ház... Az idővonalon kattintunk azokra a cikkekre, amik tetszenek nekünk, valamint azokra a videókra, amelyeket érdekesnek tartunk. Ezek mind-mind olyan tevékenységek, amelyek segítségével a Facebook rögzíteni tudja felhasználói szokásainkat. Tudja,mivel foglalkozunk nap mint nap, látja, hogy mely oldalakat látogatjuk meg rendszeresen és kik azok az emberek, akikkel folyamatosan kapcsolatban vagyunk. Ennek köszönhetően kapunk személyre szabott reklámokat, eseményeket, javasolt ismerősöket.
Messenger
A Facebook mellé kaptunk egy szuper üzenetküldő applikációt is, amit gyorsan és kényelmesen lehet használni. Felvehetjük távoli rokonainkkal, régi osztálytársakkal, kedves ismerősökkel is a kapcsolatot, ami nem minden esetben helyettesíti a személyes kontaktus lehetőségét, de mégis közelebb hozza egymáshoz azokat az embereket, akik nem egy városban, vagy országban élnek. Küldhetünk privát fotókat-videókat is egymásnak, indíthatunk titkos beszélgetéseket.
A Facebook jövője
Annak ellenére, hogy a Facebook hihetetlen gyorsasággal szőtte át életünk minden pillanatát, a fiatal korosztály egyre kevésbé használja mint közösségi hálózatot. Olyan platformok jelentek meg konkurenciaként, mint az instagram, twitter, tumblr és a snapchat. Minden változik, semmi sem állandó, de a Facebooknak eddig még mindig sikerült a megújulás, megtartva ezzel az érdeklődőket, új utakat nyitva a virtuális világban. Jót és rosszat is elmondhatunk róla, de az biztos, hogy alapjaiban változtatta meg a világ internetezési szokásait és az emberekről alkotott véleményünket. Használjuk okostelefonjainkat úgy, hogy ne szorítsuk háttérbe szeretteinket. Törekedjünk a személyes kapcsolatokra, beszélgetésekre, hiszen a valódi érzéseket a valós világban élhetjük meg.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)