Még mindig sok helyen kapnak alkoholt és cigarettát a pénzükért a gyerekek
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2016.04.12. 11:00 | Frissítve: 2016.04.12. 11:00
Budapest – A fogyasztóvédelem ellenőrzött és bírságolt is , összesen több mint 49 millió forintos büntetéssel sújtott a szabálytalankodó vállalkozókat.
A fogyasztóvédelmi hatóság gyermek- és fiatalkorúakat célzó reklámokat vizsgált, illetve azt ellenőrizte, hogy a 18. életévüket be nem töltött fiatalkorúaknak eladtak-e alkoholt, vagy dohánytermékeket.
A vizsgálat eredményeként 1 055 gyermek- és fiatalkorúakat célzó reklámot ellenőrzött a hatóság, ezek közül 23 minősült jogsértőnek, míg 1046 fiatalkorú bevonásával végzett próbavásárlások során azt tapasztalták, hogy 392 esetben jogsértően jártak el az eladók, azaz: a fiatalok alkoholt vagy cigarettát is vásárolhattak. A próbavásárlások során 37 százalékban tártak fel jogszabálysértést.
Az ellenőrzéseket a boltok mellett a fiatalok által előszeretettel látogatott rendezvényeken, fesztiválokon, vendéglátóipari egységekben, zenés-táncos szórakozóhelyeken végezték el a kormányhivatalok munkatársai.
A vizsgálat megállapította, hogy alkoholtartalmú ital vásárlása esetén a fiatalok 43 százaléka (710 esetből, 303 alkalommal) az életkorára irányuló kérdés nélkül megkapta a kért terméket. A dohánytermék esetében 26 százalékban kapták meg a terméket a fiatalkorúak, a mindkét terméket kérők esetében 15 vásárlás alkalmával 6 esetben (40 százalékban) kapták meg tilalom a cigarettát és az alkoholt a fiatalok.
A kormányhivatalok a próbavásárlások lefolytatása és a reklámok ellenőrzése során összesen négyszáz esetben hoztak döntést, a kiszabott fogyasztóvédelmi bírság összege összesen 49 millió 145 ezer forint volt.
A fogyasztóvédelmi hatóságnak az volt a célja, hogy képet kapjon arról, betartják-e a vállalkozások a 18 éven aluli személyek testi, lelki és erkölcsi fejlődésének védelmét szolgáló jogszabályi előírásokat, és az alkohol, valamint dohánytermékek árusítására vonatkozó tilalmat.
A tapasztalatok szerint a reklámokkal kapcsolatban kevesebb jogsértést találtak az ellenőrök, viszont az eladók nem veszik komolyan a szabályokat, hiszen ugyanolyan arányban adnak el fiatalkorúaknak tiltott termékeket mint az előző évben. Az alkoholtartalmú itall eladása az előző évben végzett ellenőrzésekhez képest az idén 2 százalékpontnyi negatív irányú változást mutat, ugyanakkor a dohánytermék eladásának mutatója nem változott.
A tapasztalatok alapján az alkalmazottak sok esetben nem néznek a vásárlóra, csak automatikusan lehúzzák a termékek kódjait, illetve nem nézik meg kellő gondossággal a vásárló életkorát az igazolványban, tévesen számolják ki a fiatalkorú korát. Előfordult olyan kirívó eset is, mely során a próbavásárló fiatalkorú válasza (miszerint még nem töltötte be a 18. életévét) ellenére az alkalmazott eladta neki az alkoholt és még egy jó tanáccsal is ellátta: „Óvatosan az alkohollal!”.
A reklámozás kapcsán az egyik leggyakoribb jogsértés a szórakozóhelyek által hirdetett események kapcsán merült fel, mivel sok esetben az adott események reklámjában az alkoholfogyasztással egybekötött nyeremények szerepeltek. Ez a gyakorlat is jogsértő, hiszen ezen reklámok a fiatalkorúakat alkoholfogyasztásra ösztönzik.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)