Fekete év ez a debreceni utakon – miért van ennyi halálos baleset?
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2015.11.04. 08:03 | Frissítve: 2015.11.05. 16:41
Debrecen - A korábbi javuló tendencia megfordult, duplájára nőtt a halálos balesetek száma. Szakértőket kérdeztünk az okokról.
Több mint kétszer annyi halálos baleset történt Hajdú-Biharban 2015 első hat hónapjában, mint tavaly az év első felében. Az elmúlt napokban, hetekben két halálos baleset is megrázta a debrecenieket. Az Újkertben egy motoros ütközött egy autóssal, a mentősként dolgozó fiatalember a műtőasztalon halt meg. A múlt héten a Kerekestelepen történt tragédia; egy betonkeverő egy hétéves kislányt ütött el, aki a helyszínen belehalt sérüléseibe. A gyermek az őszi szünetet töltötte Debrecenben, a nagyapjával biciklizett, amikor a végzetes baleset történt.
Nem csupán a debreceni és a megyei helyzet egyre rosszabb, hanem az országos statisztika is negatív tendenciát mutat a balesetek terén - mondta el Kókai Mihály gépjárművezető-oktató a Debrecen Televízió Esti Közelkép című műsorában. Kollégája, Horváth László úgy véli, az utakon mindenki siet, türelmetlen. Az őszi, téli időjárásban lelassul a forgalom, a városban sok helyen van forgalomkorlátozás az útépítések miatt, épp ezért a türelmetlenség és a feszültség egyre csak nő, a tolerancia a többi közlekedővel szemben viszont eltűnik.
Kókai Mihály elmondta, a közlekedési kultúra összetettebb dolog, mint sokan gondolnák, nem csak azt takarja, hogyan közlekednek az autósok, kerékpárosok, gyalogosok. Ide tartozik többek között a járművezetők képzése, az úthálózat korszerűsége, kiépítettsége és például a szervizrendszer is. A szakember úgy véli, meghatározó a közlekedők egymáshoz való viszonya, ez pedig Debrecenben „kívánni valót hagy maga után, és volna mit javítani.” A szakember hozzátette, hogy a balesetek többsége nem műszaki okból következik be. Az itthon használt gépjárművek átlagéletkora 12 éve, ami nem sok. Kókai Mihály hozzátette, hogy az autóvezetők többet várnának az úthálózattól is, azt, hogy jobban lehessen haladni, de alapvetően a balesetek döntő többsége emberi okokból történik.
Horváth László beszélt arról is, hogy a forgalomkorlátozásoknál nagyobb figyelemmel kellene kihelyezni a közlekedési táblákat. A gépjárművezető-oktató nem egyszer tapasztalta, hogy egy olyan úton, ahol 60-nal lehet közlekedni, egyszer csak felbukkan egy 30-as tábla. „Iszonyat különbségek vannak a kihelyezett jelzőtáblák között” – fogalmazott az oktató, aki szerint egy tapasztalatlan autóvezető könnyen beleállhat ilyen esetben a fékbe, ami balesetet okozhat.
A műsorban szó esett arról, hogy Hajdú-Bihar megyében is sorra szerelik fel a fix szupertraffipaxokat, melyektől elsősorban azt várja a rendőrség, hogy csökkenjen a gyorshajtásból eredő balesetek száma. Horváth László úgy véli, visszatartó ereje lehet a fix traffipaxoknak, de ettől a közlekedési kultúra nem változik meg.
Kókai Mihály ugyanakkor azt emelte ki, hogy a balesetek harmada az abszolút vagy a relatív gyorshajtásból adódik, ezt követik a statisztikában az elsőbbségi, majd a kanyarodási szabályok megsértése. Ebből is látszik az oktató szerint, hogy az emberek időzavarban vannak, és az utakon próbálják visszanyerni az időveszteséget.
A teljes beszélgetést az alábbi videóban nézhetik meg:
Dehir - Esti Közelkép 2015-11-03
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)